Sprawę załatwia: |
Urząd Stanu Cywilnego |
Kierownik: |
Grażyna Tybor |
Lokalizacja: |
34-530 Bukowina Tatrzańska ul. Długa 144 II piętro pok. 34 |
Telefon: |
18 20 00 884 |
e-mail: |
|
Informacje dodatkowe: |
Urząd czynny: poniedziałek 9.00 – 17.00 wtorek - piątek 7.30 – 15.30
przyjmowanie stron poniedziałek do 16.30 wtorek - piątek, do 15.00 |
Dokumenty do pobrania: |
|
Opis: |
|
Wymagane dokumenty: |
1. Karta zgonu stwierdzająca zgon wydana przez lekarza. 2. Dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku cudzoziemca). 3. Książeczka wojskowa osoby zmarłej. 4. Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon: dowód osobisty lub paszport |
Opłaty: |
Sporządzenie aktu zgonu jest zwolnione z opłaty skarbowej. |
Termin załatwienia sprawy: |
1. Niezwłocznie. 2. Do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy. |
Podstawa prawna: |
1. Art. 13, 16-17, 23, 47, 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz.1741 ze zm.) 2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r. poz. 212) 3. § 10 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 czerwca 1992 r. w sprawie doręczania wojskowych dokumentów osobistych i trybu postępowania z tymi dokumentami (Dz. U. Nr 51, poz. 233 ze zm.) 4. Art. 33, 35, 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.) 5. Art. 10-11 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 118 poz. 687 ze zm.) 6. Art. 38 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tj. Dz. U. z 2015 r. Poz. 388 ze zm.) |
Tryb odwoławczy: |
Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. |
Uwagi i dodatkowe informacje: |
1. Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu. 2. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu. 3. Odpis skrócony aktu zgonu jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej zgon. 4. Zgłoszenie zgonu zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej. 5. W przypadku niedostępności rejestru stanu cywilnego, urząd zamieszcza w przedłożonej przez Klienta karcie zgonu adnotację o zgłoszeniu zgonu, co umożliwi pochowanie osoby zmarłej. Akt zgonu zostanie sporządzony (na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu) niezwłocznie po przywróceniu sprawności aplikacji, a osobie zgłaszającej zgon zostaną wydane z urzędu 2 odpisy skrócone aktu zgonu. 6. Prawo pochowania zwłok ludzkich mają członkowie najbliższej rodziny osoby zmarłej, a w szczególności: a) pozostały małżonek lub małżonka, b) krewni zstępni, c) krewni wstępni, d) krewni boczni do 4. stopnia pokrewieństwa, e) powinowaci w linii prostej do 1. stopnia. Prawo pochowania zwłok przysługuje również tym osobom, które do tego dobrowolnie się zobowiążą. |